Link building is niet gemakkelijk. Het is verdomd moeilijk. Daarom hebben de meeste mensen moeite met het bouwen van naald bewegende links naar hun site, ongeacht de tactiek die ze gebruiken. Klinkt dat als jou? Dan ben je op de juiste plaats.

In deze post zal ik je een handvol tactieken laten zien die WERKEN. Tactieken die makkelijk te repliceren zijn voor JOUW website. Tactieken die naald bewegende links brengen, die op hun beurt het verkeer naar en de inkomsten voor jouw bedrijf verhogen.

Outreach

De meeste goede link building tactiek draait om outreach.

Wat is outreach? Het is waar je mensen in je niche aanspreekt en ze kennis laat maken met je inhoud. Maar hier is het cruciale punt: je hoeft niet per se “inhoud” te hebben. Je moet gewoon iets hebben dat een link waardig is – het kan je product, dienst, bedrijf, merk of zelfs persoonlijkheid zijn. Outreach werkt bijna altijd het beste met koppelbare middelen. Dat betekent dat je mensen in je niche kunt bereiken en vertellen over inhoud die waarschijnlijk nuttig is voor hen – grote blog berichten, tools, infographics, enz.

Aan wie moet je de hand reiken?
– Mensen die je doelgroep hebben genoemd in hun artikelen;
– Mensen die gelinkt hebben aan gelijkaardige artikels over het onderwerp.]

PRO TIP: Maak gebruik van white label linkbuilding om je blog te laten groeien.

Gast-bloggen met een twist

Gast bloggen is een van de oudste link building tactieken in het boek.

Hoe werkt het? Je schrijft een artikel voor een andere website in je niche. Ze publiceren het. Je linkt naar jezelf vanuit dat artikel. Zo simpel is het.

Hoe vind je goede vooruitzichten op een gastpost? Nou, je kunt dezelfde methode gebruiken die iedereen gebruikt, namelijk het vinden van sites die actief aantrekkelijk zijn voor gast bloggers met behulp van Google-zoekoperators. Hier is een dergelijke query die past bij de factuur:

onderwerp + titel: “schrijf voor ons”

Dit legt zogenaamde “schrijf voor ons” pagina’s bloot, die site-eigenaren maken om gast bloggers aan te trekken. Maar dat doet iedereen. Die prospecten krijgen dagelijks tonnen gastplaatsen.

Dus hier is de twist: Zoek niet naar sites die reclame maken voor het feit dat ze gastpostjes accepteren. Zoek gewoon naar relevante sites, en zet ze dan toch neer. De meeste sites staan open voor het aannemen van gastenposten, zelfs als ze dat niet expliciet vermelden.

Denk er eens over na: waarom zou een site in hemelsnaam een goed geschreven, gratis stukje content weigeren dat de potentie heeft om bezoekers naar hun site te trekken? Dat zouden ze niet doen.

Lees ook: Meer dan alleen bezienswaardigheden… Proef ook de Veluwe!