We weten nu waar je goedkoop kleding kan halen, maar waar kan je nou je boodschappen doen? In deze blog post zullen we er meer over vertellen.

Ahold Delhaize

In 1880 openen de gebroeders Delhaize hun familiegroothandel in levensmiddelen in België. Twintig jaar later openden Albert Heijn en zijn vrouw in Nederland een kleine kruidenierswinkel in Oostzaan die de wortels van Ahold zou vormen. Zij namen de slogan over: “Goedkoop genoeg voor de man op straat en goed genoeg voor de miljonair”.

Na bijna 190 jaar in het bedrijf te hebben gewerkt, fuseerden de twee bedrijven in 2015 tot Ahold Delhaize, een van de grootste supermarktketens ter wereld, die wekelijks meer dan 60 miljoen shoppers bedient in de Verenigde Staten, Europa en Indonesië.

Ahold Delhaize is actief in een totaal van 20 landen, met 19 verschillende winkelformaten en een online verkoop van in totaal 3 miljard euro. De onderneming rapporteerde in 2018 een omzet van 90 miljard euro.

Hoogvliet

In 1980 opende de eerste moderne Hoogvliet winkel in dezelfde stad. Een drietal medewerkers boden ongeveer 600 producten aan. In de jaren ’90 werden er vestigingen buiten Hoogvliet en uiteindelijk in heel Nederland uitgebreid. In de jaren 2000 had Hoogvliet zich in het Zuid-Holland gevestigd als een toonaangevende retailer.

Met de recente uitbreiding naar de Noorden van Nederland in 2017 is Hoogvliet nu actief in heel Nederland, met een omzet van 2 miljard euro. Ongeveer 80 procent van de producten die Hoogvliet in haar supermarkten aanbiedt, zijn van hun eigen huismerken.

SPAR

Adriaan van Well lanceerde in 1942 de eerste SPAR-winkel in Nederland als DESPAR. DESPAR was een acroniem voor een slogan die Van Well had bedacht: Door Eendrachtig Samenwerken Profiteren Profiteren Allen Regelmatig (alle profiteren van een gezamenlijke samenwerking). In 1949 breidde het bedrijf via een groep groothandels internationaal uit naar België, wat uiteindelijk in 1973 leidde tot de oprichting van SPAR International. In de daaropvolgende decennia breidde SPAR zich uit naar tal van internationale markten over de hele wereld, waaronder Rusland, China, India, Afrika, Azië, Centraal- en Oost-Europa en het Midden-Oosten.

SPAR, met het hoofdkantoor in Amsterdam, is ’s werelds grootste supermarktketen op basis van het aantal locaties, met 13.000 Medewerkers die dagelijks 14 miljoen klanten bedienen in 50 landen. De omzet van het bedrijf bedroeg in 2018 in totaal 70 miljard euro.