Ideale bedrijfspraktijken bestaan niet. De meeste getoonde voor- en nadelen van outsourcing van klantenservice zijn daar een perfect voorbeeld van. Deze procedure is echter zeer veelzijdig. Zelfs als het erop lijkt dat werken met een team op afstand niets voor jou is, kan een aangepast systeem toch geschikt voor jou zijn. Neem voorbeeld aan klantenservice PostNL.

In het algemeen heeft outsourcing enkele risico’s. Maar in de meeste gevallen wegen die ruimschoots op tegen de beloning die je krijgt. Beoordeel de behoeften van jouw bedrijf en begin te besparen door zo snel mogelijk een nieuw klantenserviceteam in te huren.

Hoe maak je je outsource-ervaring beter?

Klantenservice is een van de gemakkelijkste en populairste takken om uit te besteden. In de afgelopen jaren hebben grote internationale conglomeraten hun ervaring gedeeld met het contracteren van offshore en in-country bedrijven voor klantenondersteuning. Wat kan hun ervaring ons vertellen?

Het blijkt dat de voor- en nadelen van het uitbesteden van de klantendienst beide zeer invloedrijk zijn. Afhankelijk van de situatie kan het ene drastisch zwaarder wegen dan het andere. Dus, is de implementatie ervan voor jouw bedrijf het risico waard? Laten we het eens van naderbij bekijken en erachter komen.

Als je alle voor- en nadelen van call center outsourcing kent, kun je de risico’s voor jouw bedrijf berekenen en een keuze maken of het al dan niet de moeite waard is om aan deze praktijk deel te nemen. Maar zelfs als het gevaar te groot lijkt, zijn er manieren om ervoor te zorgen dat de voordelen opwegen tegen de nadelen. Enkele daarvan zijn:

Het inhuren van afzonderlijke professionals in plaats van een heel team

Hoewel het meer tijd in beslag neemt, zal deze oplossing zorgen voor een hogere loyaliteit en betrokkenheid van het bedrijf. Bovendien zal het resulteren in meer controle over de hele afdeling

Grondige controles uitvoeren

Als je wilt dat jouw informatie veilig is, moet je ervoor zorgen dat de mensen aan wie je deze toevertrouwt, betrouwbaar zijn. Achtergrondcontroles zullen je niet alles vertellen wat je moet weten, maar het is een eerste stap om een betrouwbare relatie op te bouwen;
Het inhuren van intermediaire managers – om meer controle te krijgen over het team op afstand, zorg ervoor dat er een persoon is wiens enige taak is om ervoor te zorgen dat alles goed wordt beheerd

Ervoor zorgen dat de technologisch meest geavanceerde oplossingen worden gebruikt

State-of-the-art hardware- en softwareproducten bieden de mogelijkheid van eenvoudige en gedetailleerde kwaliteitscontrole en feedback-accumulatie. Het is ook nuttig voor aanvullende opleiding en algemene prestatieverbetering.

Lees ook: 3 Voordelen van Microsoft Office Professional voor bedrijven