Veel leiders gaan er van uit dat ze tech mensen kunnen “plug-and-play’en“, alsof ze overal passen en perfect werken omdat ze bekwame programmeurs, ontwerpers of ingenieurs zijn. Maar er is geen perfecte overeenstemming tussen technische banen, omdat elke industrie en elke organisatie anders is. Dus, hoe technisch geschoold de medewerkers ook zijn, als ze niet voldoende inzicht hebben in het bedrijf, kan hun werk uit de hand lopen.

Context is verhelderend

Bedrijfsgeschiedenis en culturele richtlijnen zijn niet noodzakelijkerwijs vanzelfsprekend voor nieuwe medewerkers, hoe intelligent of begaafd ze ook zijn. En mensen die niet weten hoe het geld wordt verdiend, stellen vaak oplossingen voor die doorgewinterde leiders uit de hand laten lopen. Standaard onboarding legt meestal functionele details uit, maar zelden zijn het de conceptuele details die het succes kunnen bepalen. Nieuwe technische medewerkers moeten de basisprincipes van een bedrijf leren kennen, zodat ze nauwkeurige beslissingen kunnen nemen in de context en de verzoeken en kritieken van hun collega’s kunnen begrijpen.

Te veel bekwame medewerkers worden gedwarsboomd en verward over de vraag waarom niemand het eens is met hun mening, ze worden buiten de cruciale besluitvorming gehouden, of hun beslissingen worden in feite tegengesproken. Deze werknemers kunnen hun gewicht in de schaal leggen en oplossingen en benaderingen eisen of afdwingen die elders voor hen werkten, maar niet passen bij het bedrijfsmodel of de cultuur van hun huidige werkgever – alleen maar omdat niemand hen in het begin de nodige basisprincipes heeft bijgebracht.

Dynamiek kan bepalend zijn

Hier is nog een potentiële ondergang van het gebrek aan integratie: Gebruikers geloven dat hun behoeften worden begrepen, maar technisch personeel is meer vertrouwd met hoe de dingen te doen dan met wat er moet worden gedaan. Gewoon “het werk gedaan krijgen” is nooit zo’n succesvolle strategie als proberen relaties te creëren met respectvolle, nieuwsgierige geven-en-nemen. Er zijn cruciale verschillen tussen het werk en de mensen, en het is moeilijk om geweldig te zijn op het eerste als je met het tweede bombardeert.

De impact van de sociale dynamiek – niet wie met wie gaat drinken, maar hoe we ons werk samen doen – kan leiden tot projecten die op tijd binnenkomen, op budget, en tot rave reviews. Of het kan leiden tot slecht uitgevoerd werk, tijds- en kostenoverschrijdingen en zelfs reputatieschade.

Wanneer technische medewerkers de behoeften, beperkingen en stijlen van hun klanten niet begrijpen, kunnen ze zien dat deze niet-technische gebruikers zich irrationeel gedragen en de input van klanten negeren. Als de relaties eenmaal zijn verbroken, is het bijna onmogelijk om goed werk van iemand te garanderen.

Lees ook: Beste dingen om te doen in Lissabon, Portugal